zwrot koronawirus anulowane wycieczki

Zwroty z TFZ za anulowane rezerwacje z powodu Covid-19

Z dniem 1 października rozpoczęła się procedura zwrotów środków za anulowane imprezy turystyczne (za wycieczki, wczasy) z powodu pandemii. Zobacz na poniższą grafikę, aby sprawdzić w jaki sposób zostaną zwrócone pieniądze od poszczególnych organizatorów.

LISTA BIUR ZWROTY covid

Jeśli twoim organizatorem wyjazdu jest:

  • Itaka
  • Rainbow
  • Grecos
  • ETI
  • Sun&Fun
  • Konsorcjum PBP
  • Matimpex Travel
  • Oasis Tours
  • Best Reisen
  • Volare

to zwrot otrzymasz z Turystycznego Funduszu Zwrotów. To instytucja utworzona specjalnie w celu dokonywania zwrotów do klientów. Powstała na mocy ustawy podpisanej przez prezydenta RP pod koniec września 2020.

Polski rząd projektując przepisy dotyczące zasad zwrotów postanowił zbiurokratyzować całą procedurę i tym samym aby zwrot otrzymać wymagane jest działanie nie tylko ze strony organizatora, ale również ze strony klienta.

Co zrobi organizator?

Organizator, który zwracał będzie środki za pośrednictwem TFZ został zobowiązany do tego aby złożyć stosowny wniosek w imieniu każdego klienta, którego rezerwacja została anulowana. We wniosku musi zawrzeć pewne dane, których jednak nie posiada, bo nie sa one wymagane przy założeniu rezerwacji, ale stały się wymagane przez urzędnika. Mowa tu np. o numerze PESEL. Część organizatorów już wysyłała swoim klientom smsy lub emaile z prośbą o podanie tych danych. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem strefy klienta, do której dany organizator kieruje.

Po uzupełnieniu brakujących danych przez klientów, organizator w zasadzie ma wszystko, co potrzeba aby wystaić do TFZ o zwrot środków.

Co musi zrobić klient?

Przed klientem (ważne, aby cała sprawą zajmowała się osoba oznaczona na umowie rezerwacji jak płatnik) teraz kolejne kroki na drodze odzyskania środków.

1. Założenie konta na stronie UFG https://login.ufg.pl/obywatel/logowanie 

Rejestracji do portalu możemy dokonać, potwierdzając swoją tożsamość poprzez Profil Zaufany, e-dowód, bank lub certyfikat kwalifikowany. Jeśli jeszcze nie mamy Profilu Zaufanego, a nasz bank lub inny dostawca nie udostępnia logowania do portalu, musimy takie konto założyć.

Instrukcję krok po kroku, jak uzyskać Profil Zaufany, znajdziemy na stronie: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage

Gdy już potwierdzimy swoją tożsamość, podczas rejestracji na stronie UFG zostaniemy poproszeni o wypełnienie krótkiego formularza. Podajemy w nim nasze dane kontaktowe (e-mail i numer telefonu), a także adres zameldowania, zamieszkania i do korespondencji. Po akceptacji regulaminu i zgody na przetwarzanie danych klikamy w przycisk „Utwórz konto”.

Gotowe! Konto w portalu zostało założone, czego potwierdzenie otrzymamy na wskazany przez nas adres e-mail.

2. Złożenie wniosku o wypłatę 

Następnie na swoim koncie UFG musimy wypełnić wniosek o zwrot środków z Turystycznego Funduszu Zwrotów (wypełnienie wniosku przez portal jest możliwe od 1 października). Uzupełniamy w nim swoje dane osobowe oraz informacje dotyczące umowy zawartej z biurem podróży. 비트코인 베팅

Co powinniśmy podać we wniosku? 

Między innymi: nasze imię i nazwisko; numer PESEL; adres zamieszkania; nazwę biura podróży, z którym zawarliśmy umowę, jej numer oraz datę zawarcia; datę powiadomienia o rozwiązaniu umowy; datę rozpoczęcia wycieczki, która nie doszła do skutku; numer rachunku bankowego, z którego dokonaliśmy wpłaty na poczet wyjazdu; numer rachunku bankowego, na który została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną; wysokość wpłaconej kwoty i całkowitą kwotę należną do zwrotu; a także numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot.

Jeśli nie dysponujemy wszystkimi powyższymi informacjami, w ich skompletowaniu i uzupełnieniu pomoże nam organizator wyjazdu lub sprzedawca, u którego dokonaliśmy zakupu wycieczki.

WAŻNE! Dane podane w obu wnioskach – touroperatora i klienta – muszą być identyczne. Jakiekolwiek pomyłki bądź nieścisłości mogą skutkować wydłużeniem procedury zwrotu – nawet o 4 miesiące. Dlatego tak ważne jest, żeby przekazać Organizatorowi wyjazdu poprawne dane i upewnić się, że sami takie otrzymaliśmy od biura podróży.

Na weryfikację danych przesłanych przez klienta i biuro podróży Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma maksymalnie 30 dni (ten czas może być krótszy). Są one liczone od daty złożenia późniejszego z wniosków. Na utworzonym na stronie UFG koncie możemy śledzić status naszego wniosku.

Jeśli wszystkie informacje – zarówno te podane przez touroperatora, jak i klienta – będą się zgadzały, turysta w ciągu 14 dni otrzyma zwrot pieniędzy na wskazane konto.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przygotował specjalną stronę z odpowiedziami na najważniejsze pytania dotyczące zwrotów. Kliknij w poniższy link:

https://tfg.ufg.pl/tresc/34/Koronawirus_zwroty_wplat_dla_podroznych

Udostępnij ten artykuł

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Inne tematy

PROSZĘ O OFERTĘ

Twój numer lub email zostanie wykorzystany tylko i wyłącznie do kontaktu w sprawie przedstawienia oferty.

w celu poprawy użyteczności, Nasza strona wykorzystuje pliki cookies